۷ غذای باکتری پسند که باید بشناسید و بخورید

2bacteri

اگر شکم سالمی دارید این را مدیون باکتری ها هستید. با شکم اگر درست مدارا کنید، کل سیستم طبیعی بدن تان را شکوفا می کند. مشکل این جاست که غذاها و داروهای جدید روی سیستم گوارشی تأثیراتی می گذراند. در واقع مصرف بی رویه داروها و استفاده از خوردنی های فراوری شده ای که شکر زیادی در خود دارند، می تواند منجر به تضعیف این لشکر محافظت کننده (باکتری ها) از معده و روده های تان شود. بنابراین باید همیشه حواس تان به برقراری توازن و ثبات در شکم باشد تا از ابتلا به اسهال و بیماری های دیگر جلوگیری کنید. در ادامه با خواندنی ها همراه باشید تا ۷ خوردنی که برای باکتریهای مفید بدن شما مناسب هستند را معرفی کنیم.

ماست کفیر

خاصیت : این ماست که از لبنیات تخمیر شده است، حاوی آلیگوساکارید (کربوهیدرات پیچیده ای که غذای باکتری های مفید شکم است) است. راضی نگه داشتن این موجودات فسقلی سیستم ایمنی بدن شما را به شدت تقویت می کند.

نکته ی سلامتی : کفیر را در دمای سرد نگهداری کنید (باکتری ها کفیر گرم دوست ندارند) و مواظب باشید که کفیر را با غذایی که حاوی شکر زیادی است میل نکنید. شکر زیاد به باکتری های روده آسیب می رساند.

ماست یونانی

خاصیت : ماست یونانی هم مثل کفیر یک ماده ی لبنی پروبیوتیک است که به رشد میکروارگانیسم ها کمک می کند. ماست یونانی پروتئین زیادی دارد و همچنین حاوی آمینو اسیدهاست که متابولیسم بدن را راه می اندازند.

نکته ی سلامتی : بعضی از شرکت های لبنیاتی محصولاتی تحت عنوان یونانی راهی بازار می کنند که فرقی با ماست های معمولی ندارند و حاوی موادی نظیر گلاتین و شیر خشک هستند تا غلیظ تر به نظر برسند. برای خرید ماست یونانی درست حسابی، فهرست محتویات آن را حتماً نگاه کنید. ماست یونانی واقعی شامل شیر و باکتری های آزمایشگاهی است.

کلم ترش

خاصیت : کلم ترش، کلم تخمیر شده است (نوعی روش نگهداری قدیمی مواد غذایی) و دارای خواص زیادی است. این تُرشی یک خوردنی پروبیوتیک است که در طب سنتی برای درمان زخم معده استفاده می شود. کلم ترش دارای ویتامین C می باشد و خوردن آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

نکته ی سلامتی : اگر کلم ترش را فقط برای مزه اش نمی خورید و دنبال فوایدش نیز هستید کلم ترش های پاستوریزه را مصرف نکنید زیرا در طی فرآیند پاستوریزه کردن بیشتر باکتری های آن را کشته اند. کلم ترش خانگی درست کنید و بخورید تا شکم سالم تری داشته باشید.

کلم ترش کره ای

خاصیت : یک کیلو ترشی بندری با خود به سفارت کره ببرید و با کلم ترش کره ای معاوضه کنید. سپس به خانه رفته و از طریق مهندسی معکوس فرمول ساخت آن را بدست بیاورید. اکنون قرن هاست که کلم ترش کره ای غذای رسمی فک و فامیل های جومونگ به شمار می رود. این تُرشیِ تند، داروی تقویت کننده ی معده و روده است. در سال ۲۰۰۵ محققان دانشگاه ملی سئول که بر روی داروهای درمانی آنفولانزای مرغی کار می کردند، متوجه شدند کلم ترش کره ای تأثیر مثبت زیادی بر روند بهبودی مبتلایان به این بیماری دارد.

نکته ی سلامتی : اگر ذائقه تان با کلم ترش کره ای جور نبود می توانید آن را با سیب زمینی کوبیده، برنج و یا حتی سالاد قاطی کنید و بعد بخورید.

کنگر فرنگی

خاصیت : کنگر فرنگی گیاهی پروبیوتیک است به این معنی که حاوی مواد مغذی غیرقابل هضمی است که برای رشد باکتری های مفید سیستم گوارشی به کار می آید. غذایی سالم برای باکتری های داخل شکم شما.

نکته سلامتی : اگر از مزه ی کنگر فرنگی خوشتان نیامد، از پروبیوتیک های دیگر نظیر موز استفاده کنید.

ماء الشعیر

خاصیت : نوشیدنی ای که از تخمیر جو بدست می آید و می تواند جایگزین خوبی برای نوشابه های گازدار بی خاصیت باشد. فرآیند تخمیر باعث تولید ویتامین B می شود که می تواند انرژی بدن را فعال کند.

نکته سلامتی : این نوشیدنی ماده ی مقوی خوبی برای سیستم ایمنی بدن است، با این وجود بعضی افراد که به ناراحتی های گوارشی مبتلا هستند بهتر است از نوشیدن آن صرف نظر کنند زیرا خوردن ماءالشعیر، به خاطر خاصیت تخمیری اش، عوارض ناراحتی گوارشی را تشدید می کند.

سویا

خاصیت: در حالی که بر سر خاصیت های مفید سویا بحث زیاد است، ثابت شده که کنجاله ی تخمیر یافته ی سویا حاوی مقادیر زیادی باکتری مفید و ایزوفلاوون (ماده ای که بدن را در برابر سرطان محافظت می کند و احتمالاً تولید سلول های چربی را متوقف می کند) هستند. در ژاپن سویای تخمیر یافته را همراه با ماهی و ادویه جات مخصوص ژاپنی به صورت سوپ طبخ می کنند و به عنوان صبحانه می خورند.

نکته ی سلامتی : توصیه می کنیم سوپ ژاپنی را بی خیال شوید و بجای آن صبح ها کمی سس سویا داخل عدسی بریزید و بخورید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 2 / 12 / 1393برچسب:۷ غذای باکتری پسند که باید بشناسید و بخورید,باکتری های مفید بدن,چه غذایی را بخوریم, | 14:10 | نویسنده : علی اکبر |